Sunday, January 4, 2009

HASIL TANAMAN


POKOK SAWI HIJAU
eemm.....nila peberet sayur aku....n senang gak biler nak masak ngan maggi...hehehhe....yg nie mak aku baru tanam nie....baru kecik jer anak pokok nie...pertumbuhannyer pun tak lama....dalam 3 minggu dah ader hasilnyer nanti....mewah ler aku dapat mkn sayur tiap2 ari.....hehheh


POKOK KUNYIT
sumer org tau yg pokok kunyit nie akan menghasilkan kunyit..kunyit nie ader pelbagai guna. yg daunnyer plak byk kegunaan gak. aku selalu guna utk buat bakar ikan..just lilitkan jer seluruh badan ikan tu n lapikkan ngan daun pisang...mmg sedap bau n makan pun puas ati tau...selain dari bakar ikan, aku suker gak buat masak gulai cili api...namanyer gulai ikan daun kunyit..mmg sedap, kalu ader sesaper yg nak resepi, mail kat aku yer....


POKOK SERAI
pokok nie mmg byk kegunnaannyer....paling senang nak ditanam taun senang nak dijaga..just cacak kan jer pastu dia idup la...yg mak aku tanam nie jenis yg leh buat mkn....ader gak yg bukan utk dimakan, namanyer pokok serai wangi...yg serai wangi nie kiter leh buat bunga rampai....n penghalau lalat. utk nak halau lalat, just potong2 daunnyer, n letak atas meja...sure lalat tak datang....kalu ader pun sekor 2 ekor..yg tu jenis lalat takder deria rasa kot..wakkakakkaka




BUAH RAMBUTAN KUNING.

ini adalah antara hasil tanaman yg ada disekeliling umah aku.......best nyer....tak lama lagi leh la mkn buah rambutan, rambutan kuning lak tu....aku mmg cukup suker ngan buah rambutan kuning berbanding buah rambutan merah.....rambutan gading pun best gak....wwwwwwwwwwwaaaaaaaaaaaaaaaa...

BUAH TERUNG KAMPUNG
buahnyer ader byk lagi kat belakang nie....tapi nie jer la gambar yg aku sempat snap. aku tak berapa suker sgt mkn terung nie...mak ngan ayah aku jer yg suker.....time masak...kalu aku kene masak lauk terung...aku just amik kuah jer...pastu goreng telur dadar..heheh...senang cito. nie pesan dari org2 lama, aku dgr nie pun dari mak aku sendiri, kalu boleh bg org lelaki jgn mkn terung nie selalu sgt yer....terutama terung bakar....nanti leh mati pucuk. nie gambar terung aku.

POKOK BENDE
ha,..yg nie aku suker mkn....terutama biler aku buat masak asam pedas...kekdang aku just celurkan jer...pastu cicah lak ngan belacan pedas....perghhhh...kawww punyerrrr......

No comments:

Post a Comment